Încercarea de construire a unei imagini complete asupra genului în cauză a fost asemănătoare muncii de documentarist, care, din bucăţele face un întreg. Pentru că nu se vinde la fel de bine ca o ştire bombă sau ca un show, documentarului i s-au alocat capitole mici, în cărţi mari, pe teme de televiziune. Aceste capitole mici au fost bucăţelele cu ajutorul cărora s-a construit întregul de faţă. În prima parte, lucrarea conţine capitole teoretice dedicate definirii şi istoriei genului, precum şi tipologiilor acestuia. De asemenea, se vorbeşte despre ce înseamnă documentarul pentru societatea noastră., şi, tot aici există o scurtă istorie a documentarului românesc. Prima parte se încheie cu prezentarea modului de realizare a unui asemenea material. A doua parte a lucrării conţine o analiză de documentar. Este vorba despre un material numit „Secretele incaşilor”, difuzat de Discovery Channel, care explică formarea şi prăbuşirea imperiului construit de ultima civilizaţie precolumbiană.
„Integritatea morală” şi complexitatea documentarului au fost motivele alegerii acestui gen de graniţă drept subiect pentru o lucrare de cercetare. Documentarul a rămas ultimul produs frumos, exhaustiv şi neperisabil, al unei industrii care ambalează zilnic, în formate tipice, tragedii şi spectacol. El demonstrează că, deşi lumea în care trăim pare a nu mai avea secrete şi ţinuturi nedescoperite, întotdeauna rămâne ceva de explorat. Şi, mai mult, demonstrează că tiparele nu sunt necesare, găsind mereu moduri unice de expunere a problemelor. (Autoarea)