"Sabia de foc şi heruvimii este o culegere de studii despre câteva capodopere ale literaturii creştine din primele secole. Selecţia textelor, precum şi organizarea lor într-o succesiune deopotrivă logică şi teologică îmi aparţin. De la Philon din Alexandria şi simbolurile din Physiolog pănă la episodul, plin de semnificaţii, al morţii sfântului Antonie, de la reprezentările Judecăţii în opera sfântului Grigorie de Nyssa până la „erosul dumnezeiesc” care străbate ca un fir roşu romanul bizantin Varlaam şi Ioasaf , cartea lui Monique Alexandre se construieşte parcă de la sine, conformându-se următoarelor exigenţe: recurgerea sistematică la textele originale; abordarea subiectelor într-o perspectivă filologică şi istorică; favorizarea analizei literare şi intrinsec-teologică; înscrierea în contextul literaturii antice, în general, şi al literaturii creştine antice în special."
Cristian Bădiliţă
"La sfârşitul capitolului 3 din Geneză, tema exilului, repetată, se impune cu o forţă misterioasă: „L-a alungat pe om şi a aşezat la răsărit de grădina Edenului Heruvimii şi flacăra rotitoare a sabiei pentru a păzi calea spre pomul vieţii.” „Relecturile”, hrănite de nostalgie, s-au succedat încrucişându-se: de la exegezele alexandrine la sfârşitul Paradisului pierdut al lui Milton şi până la începutul Evei lui Peguy, de la fresca din catacomba de pe Via Latina la cea a Sixtinei şi până la Mesajul Biblic al lui Chagall. Or, la originea acestei „lucrări” asupra locului de închidere, confruntarea interpretărilor iudaice cu cele creştine scoate la iveală, după părerea noastră, într-o lumină deosebită, de la o tradiţie la alta, confluenţe, omologii şi transpuneri. Vom urmări aici această „lucrare”, prin câteva exemple semnificative."
Monique Alexandre
.s.