De fiecare dată când un copil intră în contact cu acțiunea dintr-o povestire, cu întâmplările și personajele acesteia, imaginația lui este pusă în mișcare. În acest moment, al lecturii, aventurile și călătoriile pe care micul cititor le trăiește ori le face prin intermediul celor citite se transformă în experiente de neuitat. Şi educative în același timp, chiar dacă noi, adulții, nu conștientizăm pe moment acest lucru. Îi putem impulsiona pe cei mici să citească dacă:
- îi citim în fiecare zi ori îl lăsăm pe el să citească în fiecare zi câte un scurt fragment literar. Un astfel de program îi va înrădăcina plăcerea pentru lectură.
- transformăm ora de lectură într-un eveniment cu semnificație afectivă pentru copil. Un cerc de lectura, în familie ori la școala, constituie un bun prilej pentru comunicare, schimb de impresii, întrebări și răspunsuri, jocuri etc. Toate acestea îi vor da celui mic sentimentul că persoana lui contează, că are ceva de spus și că este ascultat.
- organizăm mici concursuri: Cine poveșteste mai frumos. Cine citește mai frumos etc. În acest moment lectura nu va fi privită ca pe o corvoadă ci ca pe un progres.
- dramatizăm textele citite. Copiii adoră să joace roluri în care interpretează personajele pe care le îndrăgesc. Veți fi surprinși de câtă imaginație pot da dovadă cei mici, atunci când sunt puși să joace diverse roluri. În aceste situații, ei pot găsi în textele literare valențe la care noi nu ne-am fi gândit.
După aceste principii a fost gândită lucrarea de față. Veți găsi aici sugestii de lectură a unor texte cunoscute sau inedite, texte mai vechi ori mai noi, dar și sugestii de jocuri și activități educative și recreative.
Lectură placută și spor la … joacă!