In schimbarea tumultuoasă prin care societatea trece, elevii noştri au nevoie de capacitatea de a selecta informaţiile şi de a alege ce este şi ce nu este esenţial pentru interesele lor. Ei trebuie să înţeleagă legătura dintre informaţii, să le descopere sensul şi să le respingă pe cele nesemnifictive. Un important obiectiv de tip formativ urmărit în evoluţia copiilor îl constituie dezvoltarea gândirii critice şi se realizează prin folosirea în mod special a unor strategii de învăţare activ-participative. Aceste strategii reprezintă un nivel superior în ierarhia strategiilor didactice, dar nu trebuie separate de cele tradiţionale. Pentru dezvoltarea gândirii critice a elevilor, învăţătorul trebuie să asigure un demers didactic adecvat învăţării active şi interactive folosind metode, procedee şi tehnici de învăţare eficiente. Prin metodele activ- participative înţelegem acele situaţii sau metode active propriu-zise în care elevii sunt scoşi din ipostaza de obiect al formării şi sunt transformaţi în subiecţi activi, coparticipanţi la propria lor formare. Sunt considerate activ - participative toate acele metode care ajută la mobilizarea energiilor elevului, concentrarea atenţiei, urmărirea cu interes şi curiozitate a lecţiei, care le stimulează imaginaţia, înţelegerea, puterea de anticipare, memoria, etc.