Nu este inutil de a reitera importanţa reflecţiei asupra marilor idei filosofice aşa cum ne-au fost ele transmise în operele scrise din sec. IV a.Ch. pînă în zilele noastre. Este vorba desigur nu de a gîndi ca la nişte autori din trecut, ci de a gîndi împreună cu ei. Lectura simplelor extrase izolate din contextul lor, aşa cum este propusă în manualele şcolare, este insuficientă pentru a angaja un veritabil dialog filosofic. Studiosul, sau, mai simplu, nespecialistul în filosofie, este adesea descurajat de dificultatea lecturii din marile opere, fie din cauza unui vocabular esoteric, fie din cauza întinderii cărţii. Această lucrare ar trebui să le permită o primă abordare şi să le ofere o lectură mai uşoară. Selecţia a 32 de lucrări din peste două milenii de filosofie (13 pentru Antichitate şi Evul Mediu, 19 pentru o perioadă care merge din Renaştere pînă în secolul nostru) are desigur o parte de arbitrar. Au fost urmărite totuşi cîteva reguli: – cea mai mare parte a autorilor sînt incluşi în programa examenelor de absolvire; – lucrările pot fi cumpărate într-o ediţie recentă şi marea majoritate, – în format de buzunar (sînt ieftine); – lucrările sînt la nivelul elevului din ultima clasă şi a studentului din primul an; – sînt reprezentate principalele perioade ale filosofiei, ca şi principalele curente şi teme.