Doresc ca in aceasta lucrare de sinteza Noile educatii in societatea cunoasterii sa se reflecte esenta unor preocupari a dascalilor, a unor cautari, observatii atente mai mult sau mai putin indelungate, rezultate ale unor studii efectuate (in randul elevilor/ studentilor, cadrelor didactice, parintilor etc.), straduindu-ma sa dovedesc cu argumente, de fiecare data, ca ,,noile educatii sunt un domeniu extrem de complex al cunoasterii umane”.
Dorinta mea de a aduna intr-un numar de pagini aceste materiale si preocupari, de a le pune la dispozitia cititorilor/ cursantilor s-a amplificat odata cu acumularea si selectarea datelor. De fapt, selectarea materialului din literatura consultata, a constituit operatie destul de dificila.
Doresc ca materialul prelucrat si selectat sa constituie un indemn in aceasta directie si totodata o baza informationala instructiva si formativa pentru cititorii de diferite varste si profesiuni, care vor avea curiozitatea sa-l rasfoiasca.
Unele puncte din tematica abordata pot constitui puncte de sprijin in procesul autoeducatiei si al educatiei permanente, spre binele comunitatii in care traim.
Noile educatii au o fundamentare interdisciplinara, bazandu-se pe contributii ale informaticii, filosofiei, antropologiei, dar mai ales ale Stiintelor educatiei, fiind organizata in jurul celor patru piloni ai cunoasterii:
- a invata sa stii, care se refera la dobandirea instrumentelor cunoasterii;
- a invata sa faci (a invata sa faci bine) astfel incat individul intra in relatie cu mediul ambiant;
- a invata sa traiesti impreuna cu altii (a convietui) se refera la comunicare, cooperare participand la activitatile umane;
- a invata sa fii, care rezulta din primele trei.
Aceste informatii concretizate in prezentul volum se adreseaza, spre confruntare:
- studentilor care frecventeaza cursurile de formare initiala, din cadrul Departamentului pentru Pregatirea si Perfectionarea Personalului Didactic;
- profesorilor practicieni in efortul lor de formare continua, pentru realizarea obiectivelor educatiei;
- autorilor de programe si manuale curriculare, de didactici a specialitatii, care sa aduca amendamente privind optimizarea procesului instructiv-educativ;
- profesorilor – mentori care coordoneaza desfasurarea practicii pedagogice;
- elevilor ,,subiectii educatiei”, care sunt beneficiarii primari etc.
Autoarea
.s.