Arealul variat al literaturii pentru copii, surprins între coordonatele unui secol, denotă faptul că aceasta este departe de a reprezenta un domeniu uniform, ci, mai degrabă, o categorie eterogenă, ce cuprinde o varietate de genuri şi specii literare, între care unele, cu caracter simplu, orientate spre acţiune, cu un ton educativ ostentativ, avansează un spirit optimist, iar altele vizează coduri estetice mai evoluate. În prezent, când se vorbeşte tot mai intens despre formarea unor cititori activi, cooperanţi, prin trecerea de la lectura referenţială la cea estetică, mizăm pe noi tendinţe în materie de literatură pentru copii. Conştientizarea că micul cititor de astăzi este personalitatea creatoare de mâine impune implicarea responsabilă în actul trierii cărţilor pentru copii şi în tentativele de „recuperare” a genului. Specificitatea infantilă a textului pentru copii nu anulează validitatea lui ca text literar de calitate, or proba „calificării” revine scriitorilor. (Diana Vrabie)