Timp îndelungat în România, tratatele de pedagogie sau de psihologie școlară, care au contribuit la formarea a zeci de promoții de cadre didactice, au gravitat în jurul unui model ideal de elev: elevul conformist, fără probleme de comportament și cu o puternică motivație pentru studiu. Volumul de față, semnat de conf. univ. dr. Valentin Cosmin Blandul, stă sub semnul unui binevenit realism, pentru că pornește de la premisa conform căreia fiecare dintre copiii și adolescenții din societatea contemporană experimentează, cel puțin într-un moment al vieții lor, situații de stres de natură să genereze reacții comportamentale nedorite. Aceștia sunt copiii și adolescenții reali, iar profesioniștii care lucrează cu ei trebuie să înțeleagă că nimeni nu-și lasă acasă problemele și că, dacă se dorește obținerea performanței, ei trebuie ajutați să le rezolve mai întâi.
Lucrarea prezintă de o manieră accesibilă și captivantă spectrul complet al problemelor de comportament specifice copiilor și adolescenților, de la tulburările cu substrat psihopatologic și până la cele mai comune comportamente reactive. Considerăm meritorie includerea, alături de formele de manifestare consacrate deja în literatura de specialitate – violența școlară, indisciplina, consumul de alcool și droguri etc. – și a unor forme care au beneficiat mai puțin de atenție din partea teoreticienilor, dar suscită tot mai multă îngrijorare din partea părinților și a educatorilor: dependență de calculator, jocul patologic, vulnerabilitatea la exploatare sexuală etc.