Copiii sunt diferiți. De aceea, fiecare copil trebuie de comparat numai cu sine însuși. Cu toate acestea, sunt câteva trăsături esențiale, în funcție de care poate fi apreciat nivelul de dezvoltare al unui copil la un moment dat. Cunoașterea acestor trăsături sprijină adulții care lucrează cu copiii preșcolari, în procesul de selectare a obiectivelor educaționale și în alcătuirea programului de activitate potrivit vârstei și chiar fiecărui copil în parte, precum și în evaluarea rezultatelor obținute. În acest context, lucrările din cadrul colecției educaționale „Un pas înainte”, ale autoarelor Filofteia Grama, Mioara Pletea și Ștefania Antonovici, sunt auxiliare didactice care sprijină activitatea instructiv-educativă în grădinițe și în integrarea cu secces a copilului preșcolar în clasa I. Educatoarele vor găsi în aceste caiete de lucru o serie de fișe pentru evaluarea inițială, continuă și sumativă a preșcolarilor din diferite grupe de vârstă. Macheta interesantă și atractivă, tematica adecvată a nevoilor și preocupărilor copiilor preșcolari, sarcinile de lucru care respectă prevederile curriculumui pentru învățământul preșcolar, sunt tot atâtea motive care susțin recomandarea Ministerului Educației privind utilizarea lor atât în cadrul activităților pe domenii experiențiale cât și în diferite momente ale activităților și în diferite momente ale activităților și jocurilor alese.